+48 503 867 830

RAPORT

Cyfryzacja to więcej niż technologia

Jak polskie firmy zaczynają nadrabiać zaległościw cyfryzacji i jaką rolę odgrywają w tym procesie fundusze private equity

Jeszcze w 2010 r. nakłady firm w Polsce na oprogramowanie i sprzęt komputerowy nie przekraczały 25 mld zł. W zeszłym roku było to już 50 mld zł, a do końca dekady nakłady przekroczą 60 mld zł. Choć to wciąż relatywnie mało, bo gdyby firmy w Polsce przeznaczały na cyfryzację taki odsetek PKB jak firmy w Czechach, wydatki wynosiłby 80 mld zł. Polska wciąż jest pod względem adopcji technologii cyfrowych spóźniona. Ale szybko rosnąca presja ze strony konkurencji i klientów będzie wymuszała transformację w tym obszarze.


Takie są wnioski z raportu „Cyfryzacja to więcej niż technologia” opublikowanego przez SpotData, centrum danych i analiz Bonnier Business Polska, wraz z Deloitte i funduszem MCI.


Autorzy raportu skupili się na badaniu, jak do inwestycji w cyfryzację podchodzą fundusze private equity. Jeden z najważniejszych wniosków z analiz jest taki, że w czasach wysokich cen aktywów i bardzo dużej konkurencji na rynku inwestycyjnym, zdolność przeprowadzenia transformacji cyfrowej może być jednym z kluczowym czynników pozwalających funduszom na osiąganie wysokich zwrotów z inwestycji. Zdecydowana większość partnerów w funduszach wskazuje, że model działania funduszu ewoluuje w kierunku większego zaangażowania w transformację spółek portfelowych, a transformacja cyfrowa jest jednym z najważniejszych obszarów zmian.


Największym wyzwaniem, przed jakim stoją właściciele i inwestorzy chcący wprowadzić firmę w epokę cyfrową, jest zmiana kultury organizacji. Cyfryzacja to nie tylko wprowadzenie nowych technologii, ale zmiana sposobu funkcjonowania firmy – od najniższych do najwyższych stanowisk. Pokonanie wewnętrznych ograniczeń organizacyjnych bywa największym wyzwaniem.


Proces ten jest najtrudniejszy dla mniejszych firm. Autorzy raportu pokazują, że najmniejsze nakłady cyfrowe są w Polsce w branżach, które są najbardziej rozdrobnione. Dlatego zdaniem ankietowanych partnerów funduszy private equity, najważniejsze obszary cyfryzacji to wciąż relatywnie proste procesy – e-commerce, systemu ERP i CRM. Coś, co na zachodzie jest standardem, w polskich firmach nie zawsze jest obecne.


Ignacy Morawski, dyrektor SpotData

Alicja Defratyka, starszy analityk SpotData

Raport "Cyfryzacja to więcej niż technologia"

Raport „Cyfryzacja to więcej niż technologia” został przygotowany przez analityków SpotData, centrum danych i analiz należące do Bonnier Business Polska.


Partnerami raportu są fundusz MCI oraz Deloitte.


Raport przedstawia jak polskie firmy radzą sobie z nadrabianiem zaległości cyfrowych oraz wskazuje na kluczowe czynniki pomyślnego procesu cyfryzacji. Skoncentrowano się na kluczowym wycinku - spółek portfelowych funduszy private equity.

Autor:

Partnerzy:

POBIERZ RAPORT
SKONTAKTUJ SIĘ

Raport

"Cyfryzacja to więcej niż technologia"

Kontakt z autorami raportu:
kontakt@spotdata.pl

Autor raportu:

SpotData jest centrum danych i analiz ekonomicznych, będącym częścią Bonnier Business Polska - wydawcy Pulsu Biznesu. Analitycy SpotData to zespół doświadczonych ekspertów zajmujących się dostarczaniem firmom dedykowanych danych branżowych i ogólnogospodarczych, a także przygotowywaniem raportów specjalnych.

Cyfryzacja oczami ekspertów

„Firmy w Polsce, podobnie jak to miało miejsce w przypadku rozwoju płatności on-line, mogą mieć szansę nadrobić poziom cyfryzacji przeskakując pewien jego etap. Może to dotyczyć nawet podstawowych systemów jak ERP czy CRM, które będą oparte o najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, dzięki demokratyzacji dostępu do AI i machine learning”.

Agnieszka Zielińska,

Partner Deloitte | M&A Transaction Services | Technology Fast50 Central Europe

„Dziś cyfryzacja staje się imperatywem działalności gospodarczej i często służy zmianie modelu biznesowego. Cyfryzacja to przede wszystkim zmiana organizacyjna, żeby zakończyła się sukcesem oprócz kapitału, potrzebuje skutecznego przywództwa, zaangażowania wszystkich w organizacji, zwiększania odpowiedzialności pracowników oraz odpowiedniej komunikacji”.

Krzysztof Konopiński,

Partner MCI

„Cyfryzacja odgrywa dużą rolę w komforcie zarządzania spółką ponieważ dostarcza wiedzy opartej na danych. To z kolei daje możliwość lepszego przekładania decyzji na realne działania oraz pozwala lepiej dostosować ofertę do potrzeb i oczekiwań klientów”.

Jacek Palec,

Dyrektor obszaru e-groceries Allegro

„Inwestycje w robotykę i automatyzację pozwalają zwiększyć efektywność prowadzenia biznesu. Z jednej strony zmniejsza się ilość pomyłek w procesach manualnych, a z drugiej strony przynosi realne korzyści przy rosnących obecnie kosztach pracy i trudnościach w zatrudnieniu pracowników”.

Grzegorz Bielecki,

Prezes Frisco.pl

Marcin Kuśmierz,

Prezes home.pl

„Cyfryzacja wymaga pewnej wizji i odwagi managerów. Należy na nią patrzeć w kategorii inwestycji a nie kosztów. Oczywiście jest obarczona ryzykiem ale jeśli mamy przekonanie, że trend, konkurencja i rynek podążają w danym kierunku, to należy podjąć decyzję o jej wprowadzeniu”.

Krzysztof Krawczyk,

Partner funduszu CVC Capital Partners

„Dla firm niezwykle ważne jest inwestowanie w zaawansowaną analitykę danych. Spółki, które będą potrafiły wyciągać właściwe wnioski z olbrzymich ilości na pozór niepowiązanych ze sobą danych oraz oferować na tej podstawie nowe rozwiązania dla klientów, będą zawsze krok przed konkurencją”.

Masz pytania? Skontaktuj się!