Scrolluj dalej
Megatrendy zmieniające przemysł
Polskie firmy produkcyjne na tle
globalnych megatrendów przemysłowych
Jakie są światowe trendy w przemyśle? Co czeka firmy przemysłowe w Polsce w nadchodzącej dekadzie?
Aby odpowiedzieć na te pytania zidentyfikowaliśmy aktualne trendy światowego przemysłu na podstawie analizy działań
i planów 150 największych firm przemysłowych na świecie. Następnie sprawdziliśmy, na bazie danych, jak na tym tle wypadają polskie firmy przemysłowe.
Zapraszamy do lektury raportu „Megatrendy zmieniające przemysł” opublikowanego przez SpotData, centrum danych i analiz Bonnier Business Polska, wraz z innogy Polska.
Uważamy, że największe wyzwania, z jakimi będą musiały zmierzyć się firmy w Polsce w długim okresie, to:
1) dostosowanie do coraz bardziej restrykcyjnych regulacji środowiskowych i zmieniających się preferencji konsumentów w tym zakresie;
2) wprowadzenie technologii cyfrowych i automatyzacji;
3) dostosowanie łańcuchów produkcji i modeli biznesowych do nowych warunków technologicznych.
Małgorzata Eull - Dyrektor Pionu Klienci Biznesowi, innogy Polska
Alicja Defratyka, Ignacy Morawski, Jan Konczewski - analitycy SpotData
Wyróżniliśmy trzy główne megatrendy,
a w ramach każdego z nich – trzy trendy.
Polski przemysł na tle globalnych megatrendów
Jak polski przemysł wygląda na tle przemysłu europejskiego pod względem adaptacji do globalnych megatrendów.
Po pierwsze, polski przemysł jest lepiej przygotowany na globalne zmiany pod względem organizacyjnym niż pod względem technologicznym.
Po drugie, w obszarze transformacji energetycznej Polska ma sporo osiągnięć pod względem inwestycji w efektywność produkcji, ale wciąż sporo do narobienia pod względem wykorzystania nowych technologii pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, technologii elektryfikacji czy odzysku surowców.
Po trzecie, w obszarze transformacji cyfrowej Polska bardzo słabo wypada w wykorzystaniu najnowszych technologii cyfrowych czy z zakresu robotyki, ale jednocześnie przygotowanie i wykorzystanie siły roboczej w Polsce relatywnie szybko dostosowuje się do zmian w popycie na umiejętności.
Po czwarte, polskie firmy są mocno włączone w międzynarodowe łańcuchy dostaw i z tego powodu relatywnie szybko adaptują się do zmian w funkcjonowaniu tych łańcuchów.
Źródło: opracowanie SpotData
Małgorzata Eull, Dyrektor Pionu
Klienci Biznesowi, innogy Polska
Najważniejszym obszarem zmian jest zdecydowanie transformacja klimatyczna skierowana głównie w inwestycje w odnawialne źródła energii oraz efektywność energetyczną. Firmy w coraz większym stopniu uwzględniają pojęcie zrównoważonego rozwoju, bo bycie „zielonym” przestało być jedynie efektownym sloganem a stało się biznesową koniecznością.
Jacek Siwiński,
Prezes Velux Polska
Marcin Barański,
Dyrektor Generalny Grupy VOX
Velux od lat łączy cele biznesowe z minimalizowaniem wpływu na środowisko. Już 10 lat temu wyznaczyliśmy sobie, że zredukujemy emisję CO2 o 50 proc. i do 2020 r. ten cel zrealizujemy.To jest nasza decyzja strategiczna, która nie jest wymuszona przez regulacje prawne. Ograniczenie zanieczyszczenia, wykorzystywanie odpadów w obiegu zamkniętym i wszystko to co prowadzi do ograniczenia zużycia energii, przekłada się na redukcję kosztów oraz poprawę bezpieczeństwa energetycznego naszej frmy.
Grupa VOX jest świadomą organizacją
i podąża za trendami ekologicznymi. Nie robimy tego ze względu na narzucone regulacje. Odgórnym wymogom każda firma musi się poddać,ale to nie buduje żadnej przewagi konkurencyjnej. Ze względu na rosnące ceny energii optymalizujemy procesy i wprowadzamy rozwiązania, które pozwolą zwiększyć efektywność energetyczną.
Raport "Megatrendy zmieniające przemysł. Polskie firmy produkcyjne na tle globalnych megatrendów przemysłowych"
Raport został przygotowany przez analityków SpotData, centrum danych i analiz należące do Bonnier Business Polska.
Partnerem raportu specjalnego jest innogy Polska.
Autor:
Partner:
Raport
"Cyfryzacja to więcej niż technologia"
Kontakt z autorami raportu:
kontakt@spotdata.pl
biznes@innogy.com
SpotData jest ośrodkiem analitycznym działającym na styku mediów i analiz ekonomicznych, będącym częścią Bonnier Business Polska - wydawcy Pulsu Biznesu. To także największa w Polsce platforma umożliwiająca przeglądanie i wizualizowanie danych. Analitycy SpotData zajmują się dostarczaniem firmom dedykowanych danych branżowych i ogólnogospodarczych, a także przygotowywaniem raportów specjalnych.
Zobacz więcej naszych raportów: https://spotdata.pl/raporty
innogy Polska S.A. to część Grupy innogy – jednego z wiodących europejskich koncernów energetycznych, lidera w dziedzinie energii odnawialnej, elektroenergetycznej oraz gazowej infrastruktury sieciowej. W Polsce głównym obszarem działania firmy jest Warszawa i jej okolice, gdzie dostarcza energię elektryczną dla blisko miliona odbiorców. Spółka dynamicznie reaguje na trendy i zmiany zachodzące na rynku energetycznym, oferując szerokie i zrównoważone portfolio innowacyjnych produktów i usług.